۱۳۹۳ آبان ۱۴, چهارشنبه

گفتگو با مولانا گرگیچ، امام جمعه ی آزادشهر/ امام جمعه ی آزادشهر: با اعدام میانه ی خوبی ندارم

مولانا محمد حسین گرگیچ، امام جمعه ی اهل سنت آزاد شهر، از روحانیون با نفوذ اهل سنت در ایران است. وی یکی از روحانیون منتقد حکومت ایران است که همواره در دفاع از حقوق اهل سنت ایران پیش رو بوده است مولانا گرگیج، در کنار فعالیت های مذهبی خود نقش میانجی در آزادی دو سرباز را که توسط گروه های تندروی مسلح به گروگان گرفته شده بودند نیز، در کارنامه ی خود دارد. فعالیت های بشردوستانه ی این امام جمعه، در کسب رضایت از خانواده ی مقتولین برای نجات زندانیان محکوم اعدام نیز، وی را شهره ی عموم مردم منطقه کرده است. وی تا کنون موفق به نجات ۳۰ زندانی محکوم به اعدام از مرگ شده است…

شما امام جمعه ی اهل سنت آزاد شهر هستید. آیا تلاش برای نجات شهروندان محکوم به اعدام از مرگ، جزئی از وظایف رسمی شما به عنوان امام جمعه است یا این فعالیت یک تصمیم شخصی و داوطلبانه از سوی شماست؟

خیر؛ این موضوع به عنوان امام جمعه از وظایف رسمی بنده نیست بلکه یک انگیزه ی بشردوستانه هست؛ طبق آیه ی ۳۲ سوره ی مائده (وَ مَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا) و هـرکـس نفسی را زنـده کـنـد، گویا همه ی مردم را زنده کرده است.

شما تاکنون بیش از ۳۰ زندانی محکوم به اعدام را از مرگ نجات داده اید؛ این آمار بسیار بالایی است. هدف شما از این کار چه بوده است؟ آیا شما کلاً با اعدام مخالف اید؟

هدف رضامندی خدا بوده است. مواردی را که شرع اسلامی استثناء کرده است (وَلَا یَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ) ]ترجمه: و انسانی را که خداوند خونش را حرام کرده است، به قتل نمی رسانند؛ مگر به حق[ که به عنوان حدود شرعی شناخته شده اند و از حیطه ی قدرت بشر خارج هستند. در بقیه ی موارد با اعدام میانه ی خوبی ندارم. چه خوش گفت فردوسی پاکزاد، که رحمت بر آن تربت پاک باد، میازار موری که دانه کش است، که جان دارد و جان شیرین خوش است.

افرادی که از مرگ نجات یافته اند، چه افرادی هستند؟ آیا اتهامات آن ها برای شما مهم بوده است؛ یعنی فقط به سراغ زندانیان قتل عمد رفته اید یا بدون توجه به اتهام، تنها به صرف محکومیت به اعدام مورد توجه شما قرار گرفته اند؟

بیش تر افرادی را که مرتکب قتل عمد بوده اند، نجات داده ام؛ چون در این زمینه توانسته ام وساطت کنم و اختیار عفو با اولیای مقتول هست و وساطت کردن از نظر شرعی مشکلی ندارد و فردی که قصاصاً محکوم به اعدام شده است، مورد توجه بنده قرار می گیرد و مسئله را پیگیری می کنم. طبق آیه ی ۱۷۸ سوره ی بقره (فَمَنْ عُفِیَ لَهُ مِنْ أَخِیهِ شَیْءٌ فَاتِّبَاعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَأَدَاء إِلَیْهِ بِإِحْسَانٍ)، پس اگر کسى از سوى برادر (دینى) خود، چیزى به او بخشیده شود، (و حکم قصاص او، تبدیل به خون بها گردد،) باید از راه پسندیده پیروى کند. (و صاحب خون، حال پرداخت کننده ی دیه را در نظر بگیرد.) و او [= قاتل] نیز، به نیکى دیه را (به ولى مقتول) بپردازد و در آن، کوتاهی نکند.

آیا نجات یافتگان تماماً از پیروان اهل سنت بوده اند؟ یعنی اعتقادات مذهبی آن ها برای شما مهم بوده است؟

خیر، مذهب برای بنده ملاک نبوده بلکه انسانیت ملاک بوده است و در این ۳۰ مورد وساطت، براداران شیعه اگر اکثریت را نداشته اند حداقل نصف این ۳۰ مورد بوده اند…

شما از چه شیوه ای برای فعالیت های خود استفاده می کنید؟ آیا مثلاً هزینه ی مالی می کنید، یا صرفاً پا درمیانی به عنوان ریش سفید؛ یا این که از باورهای مذهبی مردم هم برای جلب رضایت استفاده می کنید؟

بنده هزینه ی مالی نمی کنم. فقط پا درمیانی دلسوزانه به عنوان یک روحانی کرده ام و از افراد ذی نفوذ و شاخصین اقوام، ریش سفیدان و سایر روحانیون تقاضای همکاری داشته ام و هم چنین از باورهای مذهبی هم برای جلب رضایت استفاده نموده ام.

فعالیت های شما سازمان یافته یا گروهی است یا اقدامی فردی است؟ برنامه ای برای گسترش نجات محکومان به اعدام دارید؟

اقدامی فردی است، بله برنامه دارم.

آیا شما حاضرید برای نجات جان مرزبانانی که اخیراً در مرز بلوچستان به گروگان گرفته شده اند و در معرض خطر قرار دارند، تلاش کنید؟ نظر شما درباره ی این واقعه چیست؟

بله، همان طور که قبلاً در چنین موردی دو گروگان را نجات دادم، در این مورد هم به گروگان گیرها نامه ی رسمی زدم و خواستار آزادی بی قید و شرط آن ها شدم و نظرم در مورد چنین کارهایی در آن نامه عنوان شده است. بنده با هرگونه ترور و گروگان گیری یا عملیات انتحاری مخالف هستم. لازم به ذکر است، قتل یک انسان مومن گناه بسیار بزرگی است. خداوند در قرآن کریم می فرماید: (وَمَنْ یَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُتَعَمِّدًا فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِیهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَیْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا عَظِیمًا) توجه داشته باشید که اگر از عذاب دنیا (اعدام) نجات پیدا کنید، عذاب آخرت خداوند بزرگ تر است و باید جواب گو باشید. تعداد زیادی از قاتلین عمد، جلوی چشم مردم اعدام شده اند و مورد عفو قرار نگرفته اند و نکته ی بعدی این که افراد نجات پیدا کرده از اعدام، دیه ی مالی پرداخت کرده اند که این مبلغ برایشان بسیار سنگین بوده و مجبور شده اند همه ی هستی خود را از دست بدهند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر